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Metaverse: Die Zukunft in einer besseren Welt

Metaverse - Hype aus der Zukunft

Eine Welt, in der wir uns wohl selbst zerstören und irgendwann in die virtuelle Realität flüchten müssen - klingt sehr nach einer Dystopie, oder etwa nicht?

Zumindest eine Hälfte dieser Vorstellung könnte demnächst real werden. 
Ein virtuelles Universum für alle. Es gibt nur einen Haken... Es muss noch erschaffen werden. Alles rund um das Thema "Metaverse" kannst du dir hier anhören oder unter dem Podcast lesen.

Vorstellung vs. Realität

Wie erklärt man etwas, das es nicht gibt und das unendlich gross sein kann? Genau vor dieser Herausforderung standen einige Entwickler*innen anfangs 2020 - bis MatthewBall eine gewisse Struktur mit sieben Definitionen schaffte...

The Metaverse, we think, will...

  1. Be persistent – which is to say, it never “resets” or “pauses” or “ends”, it just continues indefinitely

  2. Be synchronous and live – even though pre-scheduled and self-contained events will happen, just as they do in “real life”, the Metaverse will be a living experience that exists consistently for everyone and in real-time

  3. Be without any cap to concurrent users, while also providing each user with an individual sense of “presence” – everyone can be a part of the Metaverse and participate in a specific event/place/activity together, at the same time and with individual agency

  4. Be a fully functioning economy – individuals and businesses will be able to create, own, invest, sell, and be rewarded for an incredibly wide range of “work” that produces “value” that is recognized by others

  5. Be an experience that spans both the digital and physical worlds, private and public networks/experiences, and open and closed platforms

  6. Offer unprecedented interoperability of data, digital items/assets, content, and so on across each of these experiences – your Counter-Strike gun skin, for example, could also be used to decorate a gun in Fortnite, or be gifted to a friend on/through Facebook. Similarly, a car designed for Rocket League (or even for Porsche’s website) could be brought over to work in Roblox. Today, the digital world basically acts as though it were a mall where every store used its own currency, required proprietary ID cards, had proprietary units of measurement for things like shoes or calories, and different dress codes, etc.

  7. Be populated by “content” and “experiences” created and operated by an incredibly wide range of contributors, some of whom are independent individuals, while others might be informally organized groups or commercially-focused enterprises

Was Metaverse NICHT ist

Mit der Planung von Metaverse und deren sieben Definitionen/Erwartungen ergaben sich aber auch viele Irrtümer rund um die virtuelle Welt der Zukunft. Dazu entstanden ebenfalls durch die Website MatthewBall gewisse Anhaltspunkte - einer davon beschränkt unsere Vorstellung sehr; denn die Welt soll an sich kein Spiel sein.

The Metaverse is not…

 A “virtual world” – Virtual worlds and games with AI-driven characters have existed for decades, as have those populated with “real” humans in real-time. This isn’t a “meta” (Greek for “beyond”) universe, just a synthetic and fictional one designed for a single purpose (a game).

Wer Metaverse kreiert und wem es am Ende gehört

Irgendwie ist dies eine weitere Frage, die man nur teilweise beantworten kann... Zurzeit haben viele Grössen ihre Finger im Spiel des Metaverse, doch am Ende soll es allen gehören und irgendwie dezentral sein. Doch viele Firmen setzen sehr viel aufs Spiel, um einen Teil des Metaverse zu gestalten. Facebook hat zum Beispiel angekündigt, bis in fünf Jahren in Europa 10'000 Arbeitsplätze zu schaffen, um das Metaverse voranzutreiben. Zusätzlich hat Facebook bereits vor einigen Jahren Oculus gekauft, eine Firma, die VR Brillen herstellt und entwickelt. Aber auch Nvidia - ein Grafikkartenhersteller - oder der Inhaber von TikTok wollen ihren Teil zum Metaverse beitragen. 

Es bleibt also spannend rund um die Entstehung des Metaverse - einem Universum in der Virtualität.



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